This course covers both the theory of international trade and its practice as revealed by empirical research. We first discuss the seminal works of trade theory – from the Ricardian model to modern theories with imperfect competition – and examine their empirical predictions. Building on this foundation, we discuss current empirical work on international trade, including the gravity model and approaches using firms data. We also explore the contribution of data visualization technique to improving understanding of trade.
Literatur:
Main text: Feenstra, R. and Taylor, A., "International Economics", 2014, Worth Publishers
Additional references will be provided for most of the lectures.
Bemerkungen:
Basic knowledge of microeconomics and econometrics is required. Students are expected to have taken an introductory trade course in their previous studies.
Exercise International Economics (272022)
Termine:
Lehrpersonen:
Do. 16:15 - 17:45 (14-tägig) | I-063
Oliveira
Wirtschaftswachstum und -entwicklung (272033)
Termine:
Lehrpersonen:
Do. 09:15 - 10:45 | I-063
Wichert
Inhalt:
„Warum sind manche Länder so arm, und andere Länder so reich?“ Dieser Kurs behandelt fundamentale Fragen in der Wachstums- und Wirtschaftstheorie. Im Mittelpunkt steht die Frage nach Wohlstand und Armut von Nationen. Wir beginnen mit der Feststellung, dass sich die Länder dieser Welt seit der industriellen Revolution sehr verschieden entwickeln - „the great divergence“. Im Schwerpunktteil (Teil 1) des Kurses betrachten wir unmittelbare Ursachen des langfristigen Wirtschaftswachstums, z.B. Kapital und technischer Fortschritt. Außerdem untersuchen wir Modelle die langfristiges und super-langfristiges Wachstum verbinden, sodass ein demografischer Übergang und eine industrielle Revolution passieren. Im zweiten Teil des Kurses untersuchen wir die ultimativen Ursachen des Wirtschaftswachstums, unter anderem analysieren wir den Einfluss von politischen Institutionen, ethnischer Vielfalt und geographischen Faktoren auf das langfristige Wirtschaftswachstum. Die Studierenden erhalten somit einen ersten Überblick über die Antworten, welche die moderne Wachstumstheorie bietet.
Literatur:
Introduction to Economic Growth, 3. Auflage, von Charles I. Jones und Dietrich Vollrath, W. W. Norton & Company, 2013.
Bemerkungen:
Es gibt eine begleitende Übung.
Übung zu Wirtschaftswachstum und -entwicklung (272034)
Termine:
Lehrpersonen:
Mi. 09:15 - 10:45 (14-tägig) | I-063
Wichert
Inhalt:
Begleitende Übung zu Economic Growth and Development
Einführung in empirisches Arbeiten mit R (272056)
Termine:
Lehrpersonen:
Mo. 16:15 - 17:45 | I-063
Korn
Inhalt:
Dieser Kurs hat zum Ziel, den Studierenden Grundkenntnisse der angewandten empirischen Wirtschaftsforschung zu vermitteln. Nach einer grundlegenden Einführung in die Arbeit mit Datensätzen und die Regressionsanalyse werden verschiedene Anwendungsbeispiele aus aktuellen wissenschaftlichen Arbeiten besprochen. Über den ganzen Kurs werden grundlegende Kenntnisse im Umgang mit dem Statistik-Programm R vermittelt.
Bitte bringen Sie Ihren Laptop mit zur Veranstaltung. Sollten Sie keinen Laptop zur Verfügung haben, geben Sie dem Dozenten bitte rechtzeitig Bescheid. Bitte installieren Sie vor der ersten Sitzung R und RStudio auf Ihrem PC:
The seminar will include two conceptual sessions, providing detailed instructions and help students get started on their project, and a block seminar in which students will present their seminar papers and discuss the work of their peers. We will discuss several data sources that students can use in their own applied research. The tools acquired in this seminar are supposed to equip students with the skill set to answer their own research questions and prepare them to write a Master thesis in applied economics.
Bemerkungen:
Registration via email to Prof. Dr. Gassebner (deadline April 14, 2022). A list of topics is provided on the institute's web site. Note that there is an accompanying mandatory tutorial that will help the student to set up their own empirical research project.
Please consult the institute's webpage for further details.
Economics of Terrorism (373007)
Termine:
Lehrpersonen:
Mo. 12:45 - 14:15 | I-063
Gassebner
Inhalt:
1) What is terrorism?
Definition of terrorism
How to measure terror?
2) Determinants of terrorism
How do individuals become terrorists?
Which circumstances foster terror?
3) Consequences of terrorism
Consequences on the economy, politics, and the society
4) How to fight terror?
Is there an "easy" sollution?
Literatur:
The majority of the course will be based on research articles which will be made available via StudIP. Two frequently used text books are:
Enders, Walter and Sandler, Todd (2011) Political Economy of Terrorism. 2nd edition. New York: Cambridge University Press.
Krueger, Alan B. (2007) What Makes a Terrorist? Economics and the Roots of Terrorism. Princeton: Princeton University Press.
Bemerkungen:
The focus of the course is on content and the application und understanding of econometric techniques.
Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik (373009)
Termine:
Lehrpersonen:
Blockveranstaltung
Hock
Exercise Economics of Terrorism (373013)
Termine:
Lehrpersonen:
Do. 11:00 - 12:30 (14-tägig) | I-233
Oliveira
Einführung in empirisches Arbeiten mit R (373025)
Termine:
Lehrpersonen:
Mehrere Areas
International Econometrics (379052)
Termine:
Lehrpersonen:
Do. 09:15 - 10:45 | III-115
Hock
Inhalt:
The course “International Econometrics” shall enable students to understand why nations trade, what they trade and the consequences of trade policies. Students will be provided with the necessary theoretical background in international trade and a toolbox to conduct economic analyses. Important trade theories such as the Ricardian trade model or the Melitz model will be discussed, and specifically for empirical analysis purposes inter alia the gravity model of international trade will be introduced. Biweekly tutorials will guide students through assignments in R (RStudio)/STATA with the goal of reaching a solid software knowledge by the end of this course. Within RStudio/STATA descriptive and empirical analyses will be conducted and interpreted using real world data. Throughout the entire course, students are strongly encouraged to solve problem sets by coding themselves, discussing problems in the Forum on Stud.IP and/or contacting the lecturer (email/appointment). One presentation of a scientific paper per student will prepare students for the oral exam. A ”switch-on-your-camera” (if in rare cases no camera is available, a “join-with-microphone”) policy exists as a courtesy to the lecturer and creating an inviting, interactive environment.
Bemerkungen:
No previous coding knowledge is required. Econometric and microeconomic knowledge is required.
Exercise International Econometrics (379053)
Termine:
Lehrpersonen:
Mi. 16:15 - 17:45 (14-tägig) | II-214
Hock
Forschungsveranstaltungen
Development Economics Colloquium (77781)
Termine:
Lehrpersonen:
Mi. 16:15 - 17:45 | III-115
Grote, Puhani, Waibel
Inhalt:
Researchers present their recent work on the empirical dimensions and theoretical aspects of development economics.