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Lehrveranstaltungen

Lehrveranstaltungen des Instituts für Makroökonomik

Alle Veranstaltungen in den nachfolgenden Tabellen werden in den Ankündigungen nach Semestern beschrieben. Für Seminare gibt es ausführliche Zusatzinformation in Form von Steckbriefen auf den verlinkten Seiten.

ÜBERSICHT BACHELOR

Pflichtprogramm

Modul / VeranstaltungEmpf. Fach­semesterSpracheSemester
Pflichtmodul VWL III (Makroökonomische Theorie) 3Deutsch Winter

Kompetenzbereich VWL

Modul / VeranstaltungEmpf. Fach­semesterSpracheSemester
Wirtschaftswachstum und -entwicklung6 Deutsch Sommer
Seminar: Aktuelle Fragen der Makroökonomik5 Deutsch Winter

ÜBERSICHT MASTER

Area Empirical Economics and Econometrics

Modul / VeranstaltungEmpf. Fach­semesterSpracheSemester
Advanced Macroeconomics2EnglischSommer1
Economics of Terrorism2Englisch Sommer
Empirical Development Economics1-3Englisch Winter
International Econometrics 2 Englisch Sommer
Spatial Econometrics2 Englisch Sommer
Seminar Empirical Economics2Englisch Sommer
Seminar Empirical Research3EmglischWinter

1 Nicht im Sommer 2021 

Area International Environment and Development Studies

Modul / VeranstaltungEmpf. Fach­semesterSpracheSemester
Advanced Macroeconomics2EnglischSommer1
Empirical Development Economics1-3Englisch Winter
International Econometrics 2 Englisch Sommer

1 Nicht im Sommer 2021 

VERANSTALTUNGSANKÜNDIGUNGEN NACH SEMESTERN

  • Sommersemester 2022

    Bachelor Wirtschaftswissenschaft, PO 2017

    Kompetenzbereich Volkswirtschaftslehre

    • International Economics (272021)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 14:30 - 16:00 | I-063Gnutzmann-Mkrtchyan
      Inhalt:

      This course covers both the theory of international trade and its practice as revealed by empirical research. We first discuss the seminal works of trade theory – from the Ricardian model to modern theories with imperfect competition – and examine their empirical predictions. Building on this foundation, we discuss current empirical work on international trade, including the gravity model and approaches using firms data. We also explore the contribution of data visualization technique to improving understanding of trade.

      Literatur:

      Main text: Feenstra, R. and Taylor, A., "International Economics", 2014, Worth Publishers

      Additional references will be provided for most of the lectures.

      Bemerkungen:

      Basic knowledge of microeconomics and econometrics is required. Students are expected to have taken an introductory trade course in their previous studies.

    • Exercise International Economics (272022)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 16:15 - 17:45 (14-tägig) | I-063Oliveira
    • Wirtschaftswachstum und -entwicklung (272033)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 09:15 - 10:45 | I-063Wichert
      Inhalt:

      „Warum sind manche Länder so arm, und andere Länder so reich?“ Dieser Kurs behandelt fundamentale Fragen in der Wachstums- und Wirtschaftstheorie. Im Mittelpunkt steht die Frage nach Wohlstand und Armut von Nationen. Wir beginnen mit der Feststellung, dass sich die Länder dieser Welt seit der industriellen Revolution sehr verschieden entwickeln - „the great divergence“. Im Schwerpunktteil (Teil 1) des Kurses betrachten wir unmittelbare Ursachen des langfristigen Wirtschaftswachstums, z.B. Kapital und technischer Fortschritt. Außerdem untersuchen wir Modelle die langfristiges und super-langfristiges Wachstum verbinden, sodass ein demografischer Übergang und eine industrielle Revolution passieren. Im zweiten Teil des Kurses untersuchen wir die ultimativen Ursachen des Wirtschaftswachstums, unter anderem analysieren wir den Einfluss von politischen Institutionen, ethnischer Vielfalt und geographischen Faktoren auf das langfristige Wirtschaftswachstum. Die Studierenden erhalten somit einen ersten Überblick über die Antworten, welche die moderne Wachstumstheorie bietet.

      Literatur:

      Introduction to Economic Growth, 3. Auflage, von Charles I. Jones und Dietrich Vollrath, W. W. Norton & Company, 2013.

      Bemerkungen:

      Es gibt eine begleitende Übung.

    • Übung zu Wirtschaftswachstum und -entwicklung (272034)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mi. 09:15 - 10:45 (14-tägig) | I-063Wichert
      Inhalt:

      Begleitende Übung zu Economic Growth and Development

    • Einführung in empirisches Arbeiten mit R (272056)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 16:15 - 17:45 | I-063Korn
      Inhalt:

      Dieser Kurs hat zum Ziel, den Studierenden Grundkenntnisse der angewandten empirischen Wirtschaftsforschung zu vermitteln. Nach einer grundlegenden Einführung in die Arbeit mit Datensätzen und die Regressionsanalyse werden verschiedene Anwendungsbeispiele aus aktuellen wissenschaftlichen Arbeiten besprochen. Über den ganzen Kurs werden grundlegende Kenntnisse im Umgang mit dem Statistik-Programm R vermittelt.

      Literatur:

      Cunningham, Scott: “Causal Inference: The Mixtape”, verfügbar online: https://mixtape.scunning.com/

      Hanck, Arnold, Gerber & Schmelzer: “Introduction to Econometrics with R”, verfügbar online: https://www.econometrics-with-r.org/index.html

      Bemerkungen:

      Bitte bringen Sie Ihren Laptop mit zur Veranstaltung. Sollten Sie keinen Laptop zur Verfügung haben, geben Sie dem Dozenten bitte rechtzeitig Bescheid. Bitte installieren Sie vor der ersten Sitzung R und RStudio auf Ihrem PC:

      R: https://cran.r-project.org/bin/windows/base/

      R Studio: https://www.rstudio.com/products/rstudio/download/

    Master Wirtschaftswissenschaft, PO 2018

    Area Empirical Economics and Econometrics

    • Seminar Empirical Economics (373001)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungGassebner
      Inhalt:

      The seminar will include two conceptual sessions, providing detailed instructions and help students get started on their project, and a block seminar in which students will present their seminar papers and discuss the work of their peers. We will discuss several data sources that students can use in their own applied research. The tools acquired in this seminar are supposed to equip students with the skill set to answer their own research questions and prepare them to write a Master thesis in applied economics.

      Bemerkungen:

      Registration via email to Prof. Dr. Gassebner (deadline April 14, 2022). A list of topics is provided on the institute's web site. Note that there is an accompanying mandatory tutorial that will help the student to set up their own empirical research project.

      Please consult the institute's webpage for further details.

    • Economics of Terrorism (373007)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 12:45 - 14:15 | I-063Gassebner
      Inhalt:

      1) What is terrorism?

      • Definition of terrorism
      • How to measure terror?

      2) Determinants of terrorism

      • How do individuals become terrorists?
      • Which circumstances foster terror?

      3) Consequences of terrorism

      • Consequences on the economy, politics, and the society

      4) How to fight terror?

      • Is there an "easy" sollution?
      Literatur:

      The majority of the course will be based on research articles which will be made available via StudIP. Two frequently used text books are:

      Enders, Walter and Sandler, Todd (2011) Political Economy of Terrorism. 2nd edition. New York: Cambridge University Press.

      Krueger, Alan B. (2007) What Makes a Terrorist? Economics and the Roots of Terrorism. Princeton: Princeton University Press.

      Bemerkungen:

      The focus of the course is on content and the application und understanding of econometric techniques.

    • Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik (373009)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungHock
    • Exercise Economics of Terrorism (373013)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 11:00 - 12:30 (14-tägig) | I-233Oliveira
    • Einführung in empirisches Arbeiten mit R (373025)

      Termine:Lehrpersonen:

    Mehrere Areas

    • International Econometrics (379052)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 09:15 - 10:45 | III-115Hock
      Inhalt:

      The course “International Econometrics” shall enable students to understand why nations trade, what they trade and the consequences of trade policies. Students will be provided with the necessary theoretical background in international trade and a toolbox to conduct economic analyses. Important trade theories such as the Ricardian trade model or the Melitz model will be discussed, and specifically for empirical analysis purposes inter alia the gravity model of international trade will be introduced. Biweekly tutorials will guide students through assignments in R (RStudio)/STATA with the goal of reaching a solid software knowledge by the end of this course. Within RStudio/STATA descriptive and empirical analyses will be conducted and interpreted using real world data. Throughout the entire course, students are strongly encouraged to solve problem sets by coding themselves, discussing problems in the Forum on Stud.IP and/or contacting the lecturer (email/appointment). One presentation of a scientific paper per student will prepare students for the oral exam. A ”switch-on-your-camera” (if in rare cases no camera is available, a “join-with-microphone”) policy exists as a courtesy to the lecturer and creating an inviting, interactive environment.

      Bemerkungen:

      No previous coding knowledge is required. Econometric and microeconomic knowledge is required.

    • Exercise International Econometrics (379053)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mi. 16:15 - 17:45 (14-tägig) | II-214Hock

    Forschungsveranstaltungen

    • Development Economics Colloquium (77781)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mi. 16:15 - 17:45 | III-115Grote, Puhani, Waibel
      Inhalt:

      Researchers present their recent work on the empirical dimensions and theoretical aspects of development economics.

  • Wintersemester 2021/2022

    Bachelor Wirtschaftswissenschaft, PO 2017

    Volkswirtschaftslehre III

    • Tutorium zu Makroökonomische Theorie (270034)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 11:00 - 12:30 | VII-004 (Gruppe 1)Tutor
      Mo. 12:45 - 14:15 | II-013 (Gruppe 2)Tutor
      Mo. 12:45 - 14:15 | VII-004 (Gruppe 3)Tutor
      Mo. 16:15 - 17:45 | II-013 (Gruppe 4)Tutor
      Di. 12:45 - 14:15 | I-442 (Gruppe 5)Tutor
      Mi. 09:15 - 10:45 | VII-004 (Gruppe 6)Tutor
      Mi. 12:45 - 14:15 | II-013 (Gruppe 7)Tutor
      Mi. 18:15 - 19:45 | VII-002 (Gruppe 8)Tutor
      Do. 09:15 - 10:45 | VII-005 (Gruppe 9)Tutor
      Do. 09:15 - 10:45 | I-332 (Gruppe 10)Tutor
      Fr. 07:30 - 09:00 | I-342 (Gruppe 11)Tutor
      Fr. 09:15 - 10:45 | I-342 (Gruppe 12)Tutor
      Fr. 12:45 - 14:15 | I-442 (Gruppe 13)Tutor
      Inhalt:

      Übungsaufgaben zur Makroökonomischen Theorie.

      Bemerkungen:

      Beginn der Gruppenanmeldung in Stud.IP: Fr. 29.10.2021 - 9:00 Uhr.

      Die Gruppen 5, 10 und 11 müssen leider entfallen.

    • Makroökonomische Theorie (270186)

      Termine:Lehrpersonen:
      Di. 12:45 - 14:15 | VII-201 und Do. 12:45 - 14:15 | VII-201 (Gruppe 1)Gassebner
      Mo. 14:30 - 16:00 | VII-002 und Di. 14:30 - 16:00 | VII-002 (Gruppe 2)Gassebner
      Inhalt:

      Gütermarkt, Geld- und Finanzmärkte, IS-LM-Modell, Arbeitsmarkt, Phillipskurve, Inflation, IS-LM-PC-Modell, Solow-Modell, makroökonomische Politikgestaltung und -evaluierung.

      Literatur:

      Blanchard, O. und G. Illing (2017) Makroökonomie, 7. aktualisierte Auflage München usw.

    Kompetenzbereich Volkswirtschaftslehre

    • Seminar: Aktuelle Fragen der Makroökonomik (272020)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungGassebner
      Inhalt:

      Behandelt werden aktuelle Themen aus dem Bereich der Makroökomik, Politische Ökonomie und Internationale Ökonomie. Details zur Anmeldung finden Sie unter "Aktuelles auf der Webseite des Instituts für Makroökonomik (www.mak.uni-hannover.de).

      Literatur:

      Wird vor Seminarbeginn bekannt gegeben.

    • Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik (272039)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungHock
      Inhalt:

      Die Übung „Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik“ ist ein Vorbereitungs- und Begleitkurs für das Seminar „Aktuelle Fragen der Makroökonomik“. Die Inhalte des Kurses bestehen aus zwei Teilen. Zum einen werden allgemeine Themen zur Anfertigung einer wissenschaftlichen Arbeit vermittelt. Zum anderen werden Programmierkenntnisse mit R vermittelt und geübt. Teilenehmer sollten, wenn möglich, zu jeder Übung einen eigenen Computer mit installierter R und R-Studio Software mitbringen.

      Diese Übung richtet sich an Bachelor- als auch Masterstudierende.

      Literatur:

      Teilnehmer welche eine angewandte wissenschaftliche Arbeit fertigen möchten müssen zuvor zwei Programme auf ihren eigenen Computer installieren (R und R-Studio). Beachten Sie bitte, dass Sie zuvor R und danach erst R-Studio installieren müssen.

      Bemerkungen:

      Notwendige Vorkenntnisse: VWL III, Statistik (beschreibende), Statistik (schließende)

      Vorteilhafte Vorkenntnisse: Empirische Wirtschaftsforschung (empfohlen, kann gut parallel besucht werden)

    Master Wirtschaftswissenschaft, PO 2018

    Area Empirical Economics and Econometrics

    • Seminar Empirical Research (373017)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungGassebner
      Inhalt:

      The seminar will allow students to gain experience in drafting an empirical research paper and presenting its findings.

    Mehrere Areas

    • Advanced Macroeconomics (379006)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 11:00 - 12:30 (14-tägig) | I-063 und Mo. 16:15 - 17:45 (14-tägig) | I-063Gnutzmann-Mkrtchyan
      Inhalt:

      The goal of the course include is to analyse and understand the drivers of macroeconomic outcomes: GDP, per capita income, investment and consumption, employment. This course is largely concerned with:

      • Explaining economic growth and differences in growth across time and countries.
      • Understanding the role of macroeconomic policy in economic growth.
      • Analyse the fluctuations in macroeconomic activity (business cycles).
      • Role of monetary policy in stabilizing macroeconomic fluctuations.

      Standard problems of macroeconomics are examined using advanced methods:

      Empirical applications and testing of the Solow model, Ramsey Model, Overlapping Generations Model, sources of endogenous growth, role of R&D and innovation in economic growth.

      Literatur:

      Core textbook: David Romer, 2012, Advanced Macroeconomics, 4th Edition, McGraw-Hill.

      Further reading will be provided during the lectures. We will read and discuss journal articles that test empirically the models that form our current understanding of sources of economic growth.

    • Exercise Advanced Macroeconomics (379011)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 16:15 - 17:45 | I-063Gnutzmann-Mkrtchyan
    • Empirical Development Economics (379043)

      Termine:Lehrpersonen:
      Fr. 11:00 - 12:30 | Synchrone Online-LehreHaux
      Inhalt:

      We begin by introducing quantitative approaches to development economics, namely quasi-experiments. By using state of the art papers, we will teach you these approaches. A further focus will lie on introducing you to relevant literature and teaching you to assess these papers critically. Hence, you will be asked to submit a referee report by the end of December, which will make up 20% of your final mark.

      To conclude, this lecture aims at giving you the tools to reproduce and understand up-to-date quantitative approaches, present to you relevant literature in this area, and finally, spur critical thinking in you. Therefore, we will provide room for interactive participation and expect you to partake in discussions. For a more personal and inviting environment, we strongly support a switch-on-your-camera-please policy.

      Literatur:
      • Söderbom et al. (2015): “Empirical Development Economics”. Routledge.
      • Other recent papers related to the topics (tba)
      Bemerkungen:

      There will be an accompanying exercise class.

    • Exercise Empirical Development Economics (379044)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 18:15 - 19:45 (14-tägig) | Synchrone Online-LehreHaux

    Forschungsveranstaltungen

    • Kolloquium Innovation und Lernen (77787)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungBlaufus, Dierkes, Dräger, Foege, Gassebner, Gnutzmann-Mkrtchyan, Grote, Haunschild, Piening, Prokopczuk, Schöndube, Schröder, Sibbertsen, Weber, Wielenberg
      Inhalt:

      Im Kolloquium werden Forschungsprojekte im Rahmen des Forschungsschwerpunkts "Innovation und Lernen" vorgestellt.

  • Sommersemester 2021

    Bachelor Wirtschaftswissenschaft, PO 2017

    Kompetenzbereich Volkswirtschaftslehre

    • Wirtschaftswachstum und -entwicklung (272033)

      Termine:Lehrpersonen:
      Di. 09:15 - 10:45 | Synchrone und asynchrone Online-LehreWichert

      Inhalt:

      „Warum sind manche Länder so arm, und andere Länder so reich?“ Dieser Kurs behandelt fundamentale Fragen in der Wachstums- und Wirtschaftstheorie. Im Mittelpunkt steht die Frage nach Wohlstand und Armut von Nationen. Wir beginnen mit der Feststellung, dass sich die Länder dieser Welt seit der industriellen Revolution sehr verschieden entwickeln - „the great divergence“. Im Schwerpunktteil (Teil 1) des Kurses betrachten wir unmittelbare Ursachen des langfristigen Wirtschaftswachstums, z.B. Kapital und technischer Fortschritt. Außerdem untersuchen wir Modelle die langfristiges und super-langfristiges Wachstum verbinden, sodass ein demografischer Übergang und eine industrielle Revolution passieren. Im zweiten Teil des Kurses untersuchen wir die ultimativen Ursachen des Wirtschaftswachstums, unter anderem analysieren wir den Einfluss von politischen Institutionen, ethnischer Vielfalt und geographischen Faktoren auf das langfristige Wirtschaftswachstum. Die Studierenden erhalten somit einen ersten Überblick über die Antworten, welche die moderne Wachstumstheorie bietet.

      Literatur:

      Introduction to Economic Growth, 3. Auflage, von Charles I. Jones und Dietrich Vollrath, W. W. Norton & Company, 2013.

      Bemerkungen:

      Es gibt eine begleitende Übung.

    • Übung zu Wirtschaftswachstum und -entwicklung (272034)

      Termine:Lehrpersonen:
      Di. 14:30 - 16:00 (14-tägig) | Synchrone Online-LehreWichert

      Inhalt:

      Begleitende Übung zu Economic Growth and Development

    Bachelor Wirtschaftswissenschaft, PO 2012

    Öffentliche Finanzen

    • Economics of Terrorism (171851)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 09:15 - 10:45 | Synchrone Online-LehreGassebner

      Inhalt:

      1) What is terrorism?

      • Definition of terrorism
      • How to measure terror?

      2) Determinants of terrorism

      • How do individuals become terrorists?
      • Which circumstances foster terror?

      3) Consequences of terrorism

      • Consequences on the economy, politics, and the society

      4) How to fight terror?

      • Is there an "easy" sollution?

      Literatur:

      The majority of the course will be based on research articles which will be made available via StudIP. Two frequently used text books are:

      Enders, Walter and Sandler, Todd (2011) Political Economy of Terrorism. 2nd edition. New York: Cambridge University Press.

      Krueger, Alan B. (2007) What Makes a Terrorist? Economics and the Roots of Terrorism. Princeton: Princeton University Press.

      Bemerkungen:

      The focus of the course is on content and the application und understanding of econometric techniques.

    • Exercise Economics of Terrorism (171853)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 18:15 - 19:45 (14-tägig) | Synchrone Online-LehreHoffstadt

    Wirtschaftstheorie

    • Wirtschaftswachstum und -entwicklung (172201)

      Termine:Lehrpersonen:
      Di. 09:15 - 10:45 | Synchrone und asynchrone Online-LehreWichert

      Inhalt:

      „Warum sind manche Länder so arm, und andere Länder so reich?“ Dieser Kurs behandelt fundamentale Fragen in der Wachstums- und Wirtschaftstheorie. Im Mittelpunkt steht die Frage nach Wohlstand und Armut von Nationen. Wir beginnen mit der Feststellung, dass sich die Länder dieser Welt seit der industriellen Revolution sehr verschieden entwickeln - „the great divergence“. Im Schwerpunktteil (Teil 1) des Kurses betrachten wir unmittelbare Ursachen des langfristigen Wirtschaftswachstums, z.B. Kapital und technischer Fortschritt. Außerdem untersuchen wir Modelle die langfristiges und super-langfristiges Wachstum verbinden, sodass ein demografischer Übergang und eine industrielle Revolution passieren. Im zweiten Teil des Kurses untersuchen wir die ultimativen Ursachen des Wirtschaftswachstums, unter anderem analysieren wir den Einfluss von politischen Institutionen, ethnischer Vielfalt und geographischen Faktoren auf das langfristige Wirtschaftswachstum. Die Studierenden erhalten somit einen ersten Überblick über die Antworten, welche die moderne Wachstumstheorie bietet.

      Literatur:

      Introduction to Economic Growth, 3. Auflage, von Charles I. Jones und Dietrich Vollrath, W. W. Norton & Company, 2013.

      Bemerkungen:

      Es gibt eine begleitende Übung.

    • Übung zu Wirtschaftswachstum und -entwicklung (172220)

      Termine:Lehrpersonen:
      Di. 14:30 - 16:00 (14-tägig) | Synchrone Online-LehreWichert

      Inhalt:

      Begleitende Übung zu Economic Growth and Development

    • Economics of Terrorism (172251)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 09:15 - 10:45 | Synchrone Online-LehreGassebner

      Inhalt:

      1) What is terrorism?

      • Definition of terrorism
      • How to measure terror?

      2) Determinants of terrorism

      • How do individuals become terrorists?
      • Which circumstances foster terror?

      3) Consequences of terrorism

      • Consequences on the economy, politics, and the society

      4) How to fight terror?

      • Is there an "easy" sollution?

      Literatur:

      The majority of the course will be based on research articles which will be made available via StudIP. Two frequently used text books are:

      Enders, Walter and Sandler, Todd (2011) Political Economy of Terrorism. 2nd edition. New York: Cambridge University Press.

      Krueger, Alan B. (2007) What Makes a Terrorist? Economics and the Roots of Terrorism. Princeton: Princeton University Press.

      Bemerkungen:

      The focus of the course is on content and the application und understanding of econometric techniques.

    • Exercise Economics of Terrorism (172253)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 18:15 - 19:45 (14-tägig) | Synchrone Online-LehreHoffstadt

    Master Wirtschaftswissenschaft, PO 2018

    Area Empirical Economics and Econometrics

    • Seminar Empirical Economics (373001)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungGassebner

      Inhalt:

      The seminar will include two conceptual sessions, providing detailed instructions and help students get started on their project, and a block seminar in which students will present their seminar papers and discuss the work of their peers. We will discuss several data sources that students can use in their own applied research. The tools acquired in this seminar are supposed to equip students with the skill set to answer their own research questions and prepare them to write a Master thesis in applied economics.

      Bemerkungen:

      Registration via email to Prof. Dr. Gassebner (deadline April 14, 20). A list of topics is provided on the institute's web site. Note that there is an accompanying mandatory tutorial that will help the student to set up their own empirical research project.

      Please consult the institute's webpage for further details.

    • Einführung in das wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik (373009)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungN.N. (Makro)
    • Economics of Terrorism (373007)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 09:15 - 10:45 | Synchrone Online-LehreGassebner

      Inhalt:

      1) What is terrorism?

      • Definition of terrorism
      • How to measure terror?

      2) Determinants of terrorism

      • How do individuals become terrorists?
      • Which circumstances foster terror?

      3) Consequences of terrorism

      • Consequences on the economy, politics, and the society

      4) How to fight terror?

      • Is there an "easy" sollution?

      Literatur:

      The majority of the course will be based on research articles which will be made available via StudIP. Two frequently used text books are:

      Enders, Walter and Sandler, Todd (2011) Political Economy of Terrorism. 2nd edition. New York: Cambridge University Press.

      Krueger, Alan B. (2007) What Makes a Terrorist? Economics and the Roots of Terrorism. Princeton: Princeton University Press.

      Bemerkungen:

      The focus of the course is on content and the application und understanding of econometric techniques.

    • Exercise Economics of Terrorism (373013)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 18:15 - 19:45 (14-tägig) | Synchrone Online-LehreHoffstadt
    • Spatial Econometrics (373020)

      Termine:Lehrpersonen:
      Di. 16:15 - 17:45 | Synchrone Online-LehreHoffstadt

      Inhalt:

      1) Introduction to Economic Geography

      • Why should we study the spatial dimension of economic activity?
      • How does modern computer technology enable us to study the distribution of economic activity in space?

      2) Introduction to 'R'

      • What is 'R' and tidyverse
      • Basic econometrics in R

      3) How can we apply econometrics to evaluate local government reforms?

      • Replication of classic local government studies
      • Replication of spatial local government studies

      4) Spatial data resources

      • Introduction to QGIS
      • Vector and raster data
      • How can we digitise our own spatial data?

      5) Term project

      • Each student will work on their own term project and submit a 10-page paper together with R-Scripts and self-digitised materials. Further follow details in the first session.

      Literatur:

      • Donaldson, D. and A. Storeygard. 2016. The View from Above: Applications of Satellite Data in Economics. Journal of Economic Perspectives, 30(4), 171–198.
      • Krugman, Paul. "Increasing returns and economic geography." Journal of political economy 99.3 (1991): 483-499.
      • Introduction to Econometrics with R, Hanck, C., Arnold, M., Gerber, A., Schmelzer, M.; www.econometrics-with-r.org

      Further readings will be provided during the lecture.

    • Exercise Spatial Econometrics (373021)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 14:30 - 16:00 | Synchrone Online-LehreHoffstadt

    Mehrere Areas

    • International Econometrics (379052)

      Termine:Lehrpersonen:
      Di. 11:00 - 12:30 | Synchrone Online-LehreHock

      Inhalt:

      The course “International Econometrics” shall enable students to understand why nations trade, what they trade and the consequences of trade policies. Students will be provided with the necessary theoretical background in international trade and a toolbox to conduct economic analyses. Important trade theories such as the Ricardian trade model or the Melitz model will be discussed, and specifically for empirical analysis purposes inter alia the gravity model of international trade will be introduced. Biweekly tutorials will guide students through assignments in R (RStudio)/STATA with the goal of reaching a solid software knowledge by the end of this course. Within RStudio/STATA descriptive and empirical analyses will be conducted and interpreted using real world data. Throughout the entire course, students are strongly encouraged to solve problem sets by coding themselves, discussing problems in the Forum on Stud.IP and/or contacting the lecturer (email/appointment). One presentation of a scientific paper per student will prepare students for the oral exam. A ”switch-on-your-camera” (if in rare cases no camera is available, a “join-with-microphone”) policy exists as a courtesy to the lecturer and creating an inviting, interactive environment.

      Bemerkungen:

      No previous coding knowledge is required. Econometric and microeconomic knowledge is required.

    • Exercise International Econometrics (379053)

      Termine:Lehrpersonen:
      Fr. 11:00 - 12:30 (14-tägig) | Synchrone Online-LehreHock

    Forschungsveranstaltungen

    • Kolloquium Innovation und Lernen (77787)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungBlaufus, Dierkes, Dräger, Gassebner, Gnutzmann-Mkrtchyan, Grote, Haunschild, Piening, Prokopczuk, Ridder, Schöndube, Schröder, Sibbertsen, Weber, Wielenberg

      Inhalt:

      Im Kolloquium werden Forschungsprojekte im Rahmen des Forschungsschwerpunkts "Innovation und Lernen" vorgestellt.

  • Wintersemester 2020/2021

    Bachelor Wirtschaftswissenschaft, PO 2017

    Volkswirtschaftslehre III

    • Tutorium zu Makroökonomische Theorie (270034)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 11:00 - 12:30 (Gruppe 1)Tutor
      Mo. 14:30 - 16:00 (Gruppe 2)Tutor
      Mo. 16:15 - 17:45 (Gruppe 3)Tutor
      Di. 09:15 - 10:45 (Gruppe 4)Tutor
      Di. 14:30 - 16:00 (Gruppe 5)Tutor
      Mi. 12:45 - 14:15 (Gruppe 6)Tutor
      Do. 14:30 - 16:00 (Gruppe 7)Tutor
      Fr. 12:45 - 14:15 (Gruppe 8)Tutor

      Inhalt:

      Übungsaufgaben zur Makroökonomischen Theorie.

      Bemerkungen:

      Beginn der Gruppenanmeldung in Stud.IP: Di. 27.10.2020 - 09:45 Uhr.

    • Makroökonomische Theorie (270186)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 12:45 - 14:15 Di. 12:45 - 14:15Gassebner

      Inhalt:

      Gütermarkt, Geld- und Finanzmärkte, IS-LM-Modell, Arbeitsmarkt, Phillipskurve, Inflation, IS-LM-PC-Modell, Solow-Modell, Politik.

      Literatur:

      Blanchard, O. und G. Illing (2017) Makroökonomie, 7. aktualisierte Auflage München usw.

    Kompetenzbereich Volkswirtschaftslehre

    • Seminar: Aktuelle Fragen der Makroökonomik (272020)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungGassebner

      Inhalt:

      Behandelt werden aktuelle Themen aus dem Bereich der Makroökomik, Politische Ökonomie und Internationale Ökonomie. Details zur Anmeldung finden Sie unter "Aktuelles auf der Webseite des Instituts für Makroökonomik (www.mak.uni-hannover.de).

      Literatur:

      Wird vor Seminarbeginn bekannt gegeben.

      Bemerkungen:

      Prüfer: Prof. Dr. Gassebner

      Link:

      Seminar-Steckbrief

    • International Economics (272021)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 16:15 - 17:45Hock

      Inhalt:

      This course covers both the theory of international trade and its practice as revealed by empirical research. We first discuss the seminal works of trade theory – from the Ricardian model to modern theories with imperfect competition – and examine their empirical predictions. Building on this foundation, we discuss current empirical work on international trade, including the gravity model and approaches using firms data. We also explore the contribution of data visualization technique to improving understanding of trade.

      Literatur:

      Main text: Feenstra, R. and Taylor, A., "International Economics", 2014, Worth Publishers

      Additional references will be provided for most of the lectures.

      Bemerkungen:

      Basic knowledge of microeconomics and econometrics is required. Students are expected to have taken an introductory trade course in their previous studies.

    • Exercise International Economics (272022)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 12:45 - 14:15 (14-tägig)Hock
    • Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik (272039)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungHoffstadt

      Inhalt:

      Die Übung „Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik“ ist ein Vorbereitungs- und Begleitkurs für das Seminar „Aktuelle Fragen der Makroökonomik“. Die Inhalte des Kurses bestehen aus zwei Teilen. Zum einen werden allgemeine Themen zur Anfertigung einer wissenschaftlichen Arbeit vermittelt. Zum anderen werden Programmierkenntnisse mit R vermittelt und geübt. Teilenehmer sollten, wenn möglich, zu jeder Übung einen eigenen Computer mit installierter R und R-Studio Software mitbringen.

      Diese Übung richtet sich an Bachelor- als auch Masterstudierende.

      Literatur:

      Teilnehmer welche eine angewandte wissenschaftliche Arbeit fertigen möchten müssen zuvor zwei Programme auf ihren eigenen Computer installieren (R und R-Studio). Beachten Sie bitte, dass Sie zuvor R und danach erst R-Studio installieren müssen.

      Bemerkungen:

      Notwendige Vorkenntnisse: VWL III, Statistik (beschreibende), Statistik (schließende)

      Vorteilhafte Vorkenntnisse: Empirische Wirtschaftsforschung (empfohlen, kann gut parallel besucht werden)

    Bachelor Wirtschaftswissenschaft, PO 2012

    Entwicklungs- und Umweltökonomik

    • International Economics (172869)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 16:15 - 17:45Hock

      Inhalt:

      This course covers both the theory of international trade and its practice as revealed by empirical research. We first discuss the seminal works of trade theory – from the Ricardian model to modern theories with imperfect competition – and examine their empirical predictions. Building on this foundation, we discuss current empirical work on international trade, including the gravity model and approaches using firms data. We also explore the contribution of data visualization technique to improving understanding of trade.

      Literatur:

      Main text: Feenstra, R. and Taylor, A., "International Economics", 2014, Worth Publishers

      Additional references will be provided for most of the lectures.

      Bemerkungen:

      Basic knowledge of microeconomics and econometrics is required. Students are expected to have taken an introductory trade course in their previous studies.

    • Exercise International Economics (172872)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 12:45 - 14:15 (14-tägig)Hock

    Wirtschaftstheorie

    • Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik (172209)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungHoffstadt

      Inhalt:

      Die Übung „Einführung ins wissenschaftliche Arbeiten am Institut für Makroökonomik“ ist ein Vorbereitungs- und Begleitkurs für das Seminar „Aktuelle Fragen der Makroökonomik“. Die Inhalte des Kurses bestehen aus zwei Teilen. Zum einen werden allgemeine Themen zur Anfertigung einer wissenschaftlichen Arbeit vermittelt. Zum anderen werden Programmierkenntnisse mit R vermittelt und geübt. Teilenehmer sollten, wenn möglich, zu jeder Übung einen eigenen Computer mit installierter R und R-Studio Software mitbringen.

      Diese Übung richtet sich an Bachelor- als auch Masterstudierende.

      Literatur:

      Teilnehmer welche eine angewandte wissenschaftliche Arbeit fertigen möchten müssen zuvor zwei Programme auf ihren eigenen Computer installieren (R und R-Studio). Beachten Sie bitte, dass Sie zuvor R und danach erst R-Studio installieren müssen.

      Bemerkungen:

      Notwendige Vorkenntnisse: VWL III, Statistik (beschreibende), Statistik (schließende)

      Vorteilhafte Vorkenntnisse: Empirische Wirtschaftsforschung (empfohlen, kann gut parallel besucht werden)

    • Seminar: Aktuelle Fragen der Makroökonomik (172237)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungGassebner

      Inhalt:

      Behandelt werden aktuelle Themen aus dem Bereich der Makroökomik, Politische Ökonomie und Internationale Ökonomie. Details zur Anmeldung finden Sie unter "Aktuelles auf der Webseite des Instituts für Makroökonomik (www.mak.uni-hannover.de).

      Literatur:

      Wird vor Seminarbeginn bekannt gegeben.

      Bemerkungen:

      Prüfer: Prof. Dr. Gassebner

      Link:

      Seminar-Steckbrief

    • International Economics (172269)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 16:15 - 17:45Hock

      Inhalt:

      This course covers both the theory of international trade and its practice as revealed by empirical research. We first discuss the seminal works of trade theory – from the Ricardian model to modern theories with imperfect competition – and examine their empirical predictions. Building on this foundation, we discuss current empirical work on international trade, including the gravity model and approaches using firms data. We also explore the contribution of data visualization technique to improving understanding of trade.

      Literatur:

      Main text: Feenstra, R. and Taylor, A., "International Economics", 2014, Worth Publishers

      Additional references will be provided for most of the lectures.

      Bemerkungen:

      Basic knowledge of microeconomics and econometrics is required. Students are expected to have taken an introductory trade course in their previous studies.

    • Exercise International Economics (172272)

      Termine:Lehrpersonen:
      Mo. 12:45 - 14:15 (14-tägig)Hock

    Master Wirtschaftswissenschaft, PO 2018

    Area Empirical Economics and Econometrics

    • Seminar Empirical Research (373017)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungGassebner

    Mehrere Areas

    • Empirical Development Economics (379043)

      Termine:Lehrpersonen:
      Fr. 11:00 - 12:30Haux

      Inhalt:

      We begin by introducing quantitative approaches to development economics, namely quasi-experiments. By using state of the art papers, we will teach you these approaches. A further focus will lie on introducing you to relevant literature and teaching you to assess these papers critically. Hence, you will be asked to submit a referee report by the end of December, which will make up 20% of your final mark.

      To conclude, this lecture aims at giving you the tools to reproduce and understand up-to-date quantitative approaches, present to you relevant literature in this area, and finally, spur critical thinking in you. Therefore, we will provide room for interactive participation and expect you to partake in discussions. For a more personal and inviting environment, we strongly support a switch-on-your-camera-please policy.

      Literatur:

      • Söderbom et al. (2015): “Empirical Development Economics”. Routledge.
      • Other recent papers related to the topics (tba)

      Bemerkungen:

      There will be an accompanying exercise class.

    • Exercise Empirical Development Economics (379044)

      Termine:Lehrpersonen:
      Do. 09:15 - 10:45 (14-tägig)Haux

    Graduiertenkolleg RTG 1723 - Globalization and Development

    • GLAD Workshop/Seminar (77316)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungGassebner, Puhani

    Forschungsveranstaltungen

    • Kolloquium Innovation und Lernen (77787)

      Termine:Lehrpersonen:
      BlockveranstaltungDierkes, Dräger, Gassebner, Gnutzmann-Mkrtchyan, Grote, Haunschild, Prokopczuk, Ridder, Schnitzlein, Schöndube, Sibbertsen, Weber, Wielenberg

      Inhalt:

      Im Kolloquium werden Forschungsprojekte im Rahmen des Forschungsschwerpunkts "Innovation und Lernen" vorgestellt.